Bismillah

Bismillah

Tuesday, February 11, 2014

Cara kira Duti Stem Perjanjian Rumah Sewa



Petang tadi selesai matikan stem untuk rumah sublet yang kedua..Demam2 pun aku gagahkan diri jugak..Nanti dah masuk kerja dah tak sempat nak buat...Rumah nie teres 2 tingkat..Pada mulanya owner bagi sewa Rm1500...Lepas "kawtim2" owner setuju untuk pajak dekat aku Rm1300 + rm50 (untuk bayar security guard)..


Pada aku harga untuk unit ni dah cukup murah sebab aku pernah deal sebelum ni teres dua tingkat Rm1800 siap perabot..Malam ini aku bukan nak cerita pasal rumah ni tapi nak berkongsi sedikit tentang pengiraan stem duti perjanjiaan sewa rumah atau pun pajak rumah ..Ok dekat bawah ni ada contoh pengiraan,so korang boleh la sediakan wang secukupnya bila nak pergi ‘matikan’ stem nanti...Jadi dah boleh agak la bajet berapa yang nak kena bayar dekat LHDN nanti...Rumah sublet ke , rumah sewa ke formula dia sama je..Tak susah pun sebenarnya nak kira...
Formula dia :
Jumlah Stem Duti = [ ( Kadar Sewa Bulan X 12 – 2400 ) / 250 ] X Jumlah Tahun Perjanjian
Contoh pengiraan berdasarkan kes aku :
-Sewa sebulan sebanyak RM1350 -Perjanjian 1 tahun
Stem duti = [ (RM1350 X 12 – 2400) / 250 ] X 1 tahun
= RM 55.20 bundarkan kepada ringgit  RM56
Aku tak tahu kenapa pegawai tu bundar jadi Rm56..So aku kena bayar Rm56 la bukan rm55..
Tujuan mati stem ni supaya : 
1.  TA (Tenancy Agreement) kita boleh diterima pakai oleh pihak bank sebagai bukti pendapatan sampingan...Jadi dengan adanya TA  dapat la membantu untuk memperkukuhkan lagi permohonan loan masa akan datang..

2. Supaya TA kita boleh dijadikan bukti di mahkamah jika ada berlaku pertelingkahan..Tapi sebaiknya kita selesaikan dengan cara baik je la..

52 comments:

  1. Tenancy agreement or lease agreement?

    ReplyDelete
  2. Kalau dengan penyewa pakai Tenancy Agreement..Kalau dengan owner pakai Lease agreement

    ReplyDelete
  3. salam tuan,

    boleh emailkan kat saya softcopy tenancy agreement untuk rumah sublet ni x
    ? sy baru nk start wat rumah sublet ni. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lupe nk letak..ni email sy mfaizhashim@gmail.com

      Delete
  4. assalamualaikum, sy pun nak minta jasa baik tuan utk minta copy lease agreement blh?terima kasih
    emel - cikjamal310@gmail.com

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..klo xkeberatan, blh minta copy lease agreement..terima kasih - izzatzulhaimi@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum, sy pun nak minta jasa baik tuan utk copy lease agreement & tenancy agreement. T. kasih
    emel - idasabar@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum... Kalo tak keberatan, boleh minta share copy lease agreement..terima kasih - mizamn@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah..Perkongsian yang berguna..kalau tak keberetan, seperti rakan-rakan diatas, saya pun minta softcopy lease dan tenancy agreement..emaill mazhairshahroz@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Assalamulaikum tuan,bleh emailkan lease agreement & tenancy agreement pada email sya ,tq.. giga_byte00@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Assalamulaikum tuan yg budiman,bleh emailkan lease agreement & tenancy agreement pada email saya?? ikrampjj@yahoo.com

    Trm ksh tuan
    Smoga dimurhkn rezki tuan

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..
    Besar harapan sekiranya tuan dapat emailkan kepada saya juga..
    Lease Aggrement dan Tenancy Aggrement
    Email : yatie.seventy@yahoo.com
    Terima kasih
    Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah buat tuan dan saya juga. Amin.


    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum, boleh tuan emelkan lease agreement & tenancy agreement pada saya azizankadir4444@gmail.com. semoga tuan sentiasa dalam rahmatNya. terima kasih

    ReplyDelete
  13. aslamualaikum tuan..boleh tuan tolong kongsikn tentang lease dan tenancy agreement dengn sy..tuan emailkn ke
    ruzaidie_2607@yahoo.com..
    terima kasih ea tuan..

    ReplyDelete
  14. Assalam, jumlah sewa bulanan X 12 tolak RM2400 (pengecualian) = Jumlah genapkan ke angka hampir dengan setiap RM250 ie. kes tuan RM13,800 digenapkan ke RM14,000.00. Jadi RM14,000.00 / 250 X 1 = RM56.00 (kes sewaan setahun setiap RM250 = RM4.00)

    ReplyDelete
  15. Sepatutnya 13750 yg paling hampir....kenapa 14000..nk kepastian

    ReplyDelete
  16. Satu lagi pertanyaan...adakah mati setem ini utk satu dokumen sahaja???dan salinan kepada prnyewa kita fotostat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salinan asal bayar duti penuh, salinan kedua bayar RM10 sahaja. Salinan asal kita pegang, salinan kedua penyewa pegang.

      Delete
  17. assalamualaikum..klo xkeberatan, blh minta copy lease agreement..terima kasih - zainulabidin66@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Bundarkan kepada rm250 yg terhampir yang lebih tinggi sbb lhdn x akan kurang nilai just for the purpose nak bundarkan kpd rm250 yg plg hampir.

    sekadar perkongsian, bg tempoh 3 thn atau kurang d kira sbg = sewa. sekiranya lebih dr tempoh 3 tahun akan d kira sebgai pajakan

    ReplyDelete
  19. aslamualaikum tuan..boleh tuan tolong kongsikn tentang lease dan tenancy agreement dengn sy..tuan emailkn ke dab7405@gmail.com
    terima kasih ea tuan..

    ReplyDelete
  20. aslamualaikum tuan..boleh tuan tolong kongsikn tentang lease dan tenancy agreement dengn sy..tuan emailkn ke dab7405@gmail.com
    terima kasih ea tuan..

    ReplyDelete
  21. Hi good day, boleh dapatkan sofcopy lease agreement & tenancy agreement

    ReplyDelete
  22. Hi good day, boleh dapatkan sofcopy lease agreement & tenancy agreement

    ReplyDelete
  23. Assalamulaikum tuan..nk minta tlg share lease dan tenancy agreement boleh?. faridnazie@gmail.com

    ReplyDelete
  24. assalam..boleh tuan email kan lease agreement dan tenancy agreement?.

    ridzwanyazid363@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Assalamulaikum tuan..nk minta tlg share lease dan tenancy agreement boleh?. arecuarm@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..tuan yang budiman..
    Besar harapan sekiranya tuan dapat emailkan kepada saya juga..
    Lease Aggrement dan Tenancy Aggrement
    Email : zainal3008803@gmail.com
    Terima kasih tuan..
    Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah buat tuan sekeluarga. Amin.

    ReplyDelete
  27. Assalamulaikum tuan..nk minta tlg share lease dan tenancy agreement boleh?

    nhidayahz881@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Salam, saya seorang peguam. Nak tolong menjawab pertanyaan pasal bundaran kepada angka yang paling hampir tu. Memang praktis LHDN utk bundarkan kepada ringgit yang terdekat. Jangan ambil kisah matematik yg kita belajar masa kecik2 dulu, ie klau >5, bundarkan ke atas, kalau <5, bundarkan ke bawah. Kerajaan ni nak duit je, jadi semua kena bundarkan ke atas. Jadi, kalau contoh RM55.20 tu tadi, kalau matematik biasa is RM55, tapi LHDN akan ambil RM56.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fikir positive tuan. Kenapa dibundarkan? Sebab nak cukupkan ke RM250 yg paling hampir supaya senang nak buat perkiraan. Sebagai peguam, tuan tak sepatutnya kata kerajaan nak ambil duit je. Tuan patut sarankan ke client tuan sewaan yang munasabah utk dptkan duti setem yg minimum.

      Delete
  29. Saya nk juga cth salinan agreement tu

    ReplyDelete
  30. Saya nk juga cth salinan agreement tu

    ReplyDelete
  31. assalam..boleh tuan email kan lease agreement dan tenancy agreement?.

    aisymarzuq@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Salam. Ada tak sesiapa yg thu mengenai step online stamping? Sy ada soalan nk tny berkaitan stamping

    ReplyDelete
  33. Salam. Ada tak sesiapa yg thu mengenai step online stamping? Sy ada soalan nk tny berkaitan stamping

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum tuan tanah. Apa beza sewa (3 thn) dgn pajak (>3 thn) dari segi perkiraan ye? Kalau tak keberatan sy nk minta juga cth utk agreement tu. Terima kasih. enilno_imer@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum..
    Besar harapan sekiranya tuan dapat emailkan kepada saya juga..
    Lease Aggrement dan Tenancy Aggrement
    Email : bizznet07@yahoo.com
    Terima kasih
    Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah buat tuan dan saya juga. Amin

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum..
    Besar harapan sekiranya tuan dapat emailkan kepada saya juga..
    Lease Aggrement dan Tenancy Aggrement
    Email : syahirrosly@hotmail.com
    Terima kasih
    Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah buat tuan dan saya juga. Amin

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum..
    saya pun berminat untuk mendapatkan contoh rental agreement dan juga lease agreement.
    semoga Allah membalas kebaikan yang tuan kongsikan.
    sayafauzi@yahoo.com

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum..
    Besar harapan sekiranya tuan dapat emailkan kepada saya juga..
    Lease Aggrement dan Tenancy Aggrement
    Email : xxxhafiz@yahoo.com
    Terima kasih
    Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah buat tuan dan saya juga. Amin

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum tuan.. mcm mna cara pengiraan utk perjanjian sewa office.. same ke dengan cara pengiraan perjanjian sewaan rumah ?

    ReplyDelete
  44. sekiranya sewaan bilik bolehbuat juga ker untuk matikan setem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halo,
      Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
      jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
      semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

      Delete
  45. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  46. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

    Jadi saya memberi saran kepada semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

    ReplyDelete
  47. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    ReplyDelete