Bismillah

Bismillah

Sunday, February 9, 2014

Superbike VS Gaji

Cara Nak Beli Superbike??

Mcm ni lah bro2 semua.. Daripada kita sibuk nak pikirkan cara nak beli superbike, lebih baik kita pikir mcm mana cara nak cari duit lebih. Kalau ada duit lebih, apa benda pun kita boleh beli. Rumah, keta termasuklah superbike...

Aku bkn nk menidakkan impian org lain, tapi byk benda yg kita kena rasional dalam hidup ni. Aku byk jmpa member2 aku yg terdiri daripada bikers sejati ni, hidup diorg x brapa rasional sikit. Gaji adala dalam 2-3 ribu tapi punya sibuk nak beli moto besar. Kat Malaysia ni, kos sara hidup kita semakin meningkat, lebih baik kita fikirkan ttg benda2 basic utk kita hidup seharian. Dan tahu kenapa hrga SBK ni mhl nak mampos kat malaysia ni dek cukai yg tggi? Sbb nya bnda is consider sebagai benda2 mewah. So benda2 mewah, kalo x da duit toksah beli.

Aku dlu grad gaji sebulan dpt rm 2300. Apa aku buat, aku beli keta Kelisa utk buat sales. Aku keje sales, so selain 2300 tu ada lagi komisen bulan2 kalau dpt jual brg. Dan slps 3 thn bkrja purata gaji aku dlm rm4000 sebulan. kdg2 dpt 3k lbh, kdg2 7k seblan pun ada. Tp apa aku bleh buat pun dgn gaji sbyk tu?? Skrg aku dh tuka keta Gen2, bulan2 rm 650 (dah pki 2 thn) . Blum campur minyak rm500 sbln, servis kat proton yg mana sekali servis 3 - 4 ratus. Sponsor awek lg bln2 dia pnya bil telefon, mkn, pakaian, makeup, beauty treatment, dll (lbh krg rm500 sbln) ;D. Rumah sewa lg RM 450 sebulan. Bil api air rm100, streamyx rm70, dll...  

Itu semua benda2 basic total RM 2,670. Aku rasa kalau kita dapat support benda2 tu semua barulah jantan. Dan konsep aku, kira2 budget ni aku x nak kacau budget/duit awek or bini aku. Kalo gaji aku 3000 sbln, apa bnda aku bleh buat? Apa pun tarak. Tiap2 bln ada komisen lbh, aku kmpl utk kawin. Kawin skrg kena ada 20 -30 ribu woo.  Kalau bli SBK, hbis tu taknak kawin?? Aku pun at the same time tgh kira2 nk beli rumah dlu. Skrg ni pun aku tgh buat keje part time sebagai Property Negotiator (so sapa2 yg ada rumah, tanah nk jual tu just PM me ok  ;D)

Bagi aku, selagi takda keta (skrg dh ada gen2- dh ok la), rumah teres 2 tgkt (ni penting woo nnt nk parking K7 senang, takkan nk duk aprtmnt je, hehe) , dan mcm2 bnda2 wajib yg lain, aku rsa aku takkan kempunan utk pki SBK. 

Ramai member2 kata aku ni bkn bikers sejati, sbb aku x hardcore mcm member2 yg lain yg sibuk nk pki superbike, sibuk dgn motor, motor, motor. Brdskran pnglaman aku bergaul dgn bdk2 SBK ni, rata2 semuanya org yg berniaga or bisnessman, bkn nya mkn gaji. Barulah merasa pki SBK. So nasihat sy, kpd sapa2 yg nak pki SBK tu, belajar2 lah berniaga dan mencari duit lebih.

Lg satu, brapa byk kita bleh utilize power yg ada pd SBK yg kita idam2 kan tu?? Kat sini pun rmai member2 MBC nk tolak CBR900, SRAD, ZX7 sbb x bleh nk utilize power. Tak kurang jga ada yg downgrade dr R1 ke R6. Sbb nya motot terlalu power. Bg aku, apa kata kita pkai je motot yg kecik2 mcm RS125, Rs250, ZX2, ninja250 dn yg sewaktu dgnya, dan make use their own potential. Tak semestinya bila jd bikers, aim kita Superbike. Ada superbike baru power. Buat masa ni aku cuma pki FXR150 je. Dan shgga kini aku berpuas hati dpt menapau motot2 150 - 250 dkt selekoh2 bukit termasuklah NSR SP PRO ARM yg sgt digeruni.  ;D Aku puas hati dpt make use full potential motor dn bru skrg aku bcdg utk mencuba 600 cc. 1000cc? R1? 1098? Kirim salam dlu, aku tetap yakin ttg peningkatan sedikit demi sedikit. Lebih selamat.

Beli SBK ni maintenance nya tggi. Aku ada kenal sorg kwn Otai yg ada SBK tp hutang keliling pinggang dn berhutang dgn aku yg takde SBK ni. Ada sesapa yg ckp maintenance keta mcm SBK? Sapa yg ckp tu mmg x pnh pki keta la tu. Prcaya lah, keta lbh berganda2 murah berbnding nk bela SBK. Kepada bro2 semua yg dah pakai Superbike dgn bahagianya tanpa sbrg masalah kewangan dan dpt berposing dgn kacaknya dgn motot masing2, sekalung tahniah ku ucapkan -Anda semualah idola sy  ;D So, kpada kwn2 semua.. Jadilah seorg yang rasional. Peace  ;D

p/s : Entri ni aku copy dari bro hazamiey dari forum superbike..Semoga perkongsian beliau bermanfaat untuk peminat2 tegar superbike..Aku belanja sikit gambar2 supaya korang terbakar...hehee


Kawasaki Zx6 636



636



Kawasaki ZX10R




                                                            Kawasaki  Z800

6 comments:

  1. Hahahah. Awk habis kan 500 tok awek. Membazir better sedekah kt rumah. Mak ayah. Kalau bagi mak ayah 500. Duet bagi awk tu bagi kt mak ayah jadi 1000. Dyeorg lebih banyak berjasa.

    ReplyDelete
  2. menghabiskan rm500 utk awek adalah antara perkara paling boddo pernah aku baca..kah³. no 1 awek kau sahih mata duitan. no 2 so call awek kau nie xpasti lagi akan jadi bini kau atau tak, silap² jaga jodoh orang, alahai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni bodoh lah bro..dpt puki bro ko fhm x haha

      Delete
  3. Bela awek. Baik bela sbk

    ReplyDelete
  4. nice post, keep up with this interesting work. It really is good to know that this topic is being covered also on this web site so cheers for taking time to discuss this! indian motorcycle tours

    ReplyDelete