Bismillah

Bismillah

Saturday, August 13, 2016

'Join Loan' ataupun Pinjaman Bersama

'Join Loan' ataupun dikenali sebagai pinjaman bersama..

Kebiasanya pasangan yang buat pembiayaan bersama ni disebabkan komitmen yang tinggi atau gaji yang rendah yang menyebabkan loan tidak akan lulus jika pakai 1 nama..

Bahasa mudahnya kalau beli rumah menggunakan nama sendiri, loan kene reject walaupun rumah tersebut berharga Rm100k..Jadi terpaksa join loan bersama isteri atau adik beradik untuk beli rumah tersebut..

Boleh jadi juga, pasangan yang sudah lama menyewa atau yang sudah ada rumah pertama dan ingin membeli rumah ke 2 iaitu rumah idaman teres 2 tingkat berharga rm450k...

Kalau mohon nama suami seorang, loan tak lepas disebabkan komitmen hutang kereta dan hutang-hutang lain...Jadinya si suami join bersama si isteri untuk beli rumah idaman mereka.

Join Loan juga boleh terjadi pada pasangan yang baru berkahwin yang mana lepas berkahwin ingin memiliki rumah sendiri dan bukan untuk melabur..Jadi terus join loan beli rumah mahal2 hampir 400k..(Yang ni abam tak sarankan)

Tetapi bagi pelabur hartanah cara sebegini sebenarnya mereka tidak gemar gunakan kerana kelayakan untuk membeli rumah ke 4 agak sukar kerana margin loan hanya tinggal 70% sahaja..

Tetapi ada juga yang mohon bersama kerana mereka tahu strategi untuk membeli..
Tetapi jika komitmen hutang suami isteri tinggi dan baki gaji si suami sudah tidak layak untuk mohon loan rumah, disarankan untuk buat join loan..

Lupakan seketika rumah yang ke 4..Yang penting dapatkan rumah pertama dahulu..Dah mula yang pertama nanti yang ke 2 ke 3 dah tak susah sebenarnya..
Macam mana nak beli 3 ke 4 property?

Nanti abam tulis sambungannya ye..Ada yang nak baca ke abam merepek panjang-panjang ni..hehe.

1 comment:

  1. Terma ksih banyak kpd teman sy yg ada di singapura.. berkat postingan dia di facebook sy bca kemarn. sy bsa kenal nma nya Mbah Suro Guru spiritual Pesugihan Anka Ghaib Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib Tampa Tumbal. . Sudah 7 tahun kerja jd Tkw di Hongkong tdk ada hasil sm sekali. Ada gaji sedikit itu pun tdk cukup biaya anak di kampung. Tp sy beranikan dri tlpon nmr beliau untuk minta bantuan nya. melalui Pesugihan Dana Ghaib nya . Alhamdulillah Sy sudah bs pulang ke kmpung halaman buka usha skrg. jk tman minat ingin tlpn beliau . ini nmr nya +62 82354640471 siapa tau anda cocok sprti sy . terima kasih ya allah atas semua rejeki mu ini. Amin...




    ReplyDelete