Bismillah

Bismillah

Thursday, July 11, 2013

Keberkatan Dalam Sahur


Allah mewajibkan puasa kepada kita sebagaimana telah mewajibkan kepada orang-orang sebelum kita dari kalangan Ahlul Kitab. Allah berfirman, (yang bermaksud) :
Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa. (Surat Al-Baqoroh :183)
Amalan sahur merupakan perkara sunnah yang amat dituntut untuk kita lakukan. Namun ia bukanlah sampai ke tahap wajib hingga jika tidak melakukannya tidak dikira ibadah puasa. Walaubagaimapun, jika sesuatu perkara itu dituntut seharusnya terdapat kebaikan serta hikmahnya tersendiri.Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud) :


 "Perbezaan antara puasa kita dengan puasanya Ahlul Kitab adalah pada makan sahur." (HR Muslim)


 Di antara orang-orang yang berbahagia dengan shalawat para Malaikat adalah orang yang makan sahur, dan di antara dalil yang menunjukkan hal tersebut adalah:

1. Imam Ibnu Hibban dan Imam ath-Thabrani meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar Radhiyallahu anhuma, ia berkata: “Rasulullah S.A.W bersabda:

إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِيْنَ.

‘Sesungguhnya Allah dan para Malaikat-Nya bershalawat kepada orang-orang yang makan sahur.’” 

2. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Sa’id al-Khudri Radhiyallahu anhu, beliau berkata: “Rasulullah S.A.W bersabda:

"اَلسَّحُوْرُ أَكْلُهُ بَرَكَةٌ فَلاَ تَدَعُوْهُ وَلَوْ أَنْ يَجْرَعَ أَحَدُكُمْ جُرْعَةً مِنْ مَاءٍ, فَإِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِيْنَ."

‘Makan sahur adalah makanan yang penuh dengan keberkatan, maka janganlah engkau meninggalkannya, walaupun salah seorang di antara kalian hanya minum seteguk air, kerana sesungguhnya Allah dan para Malaikat-Nya bershalawat kepada orang-orang yang makan sahur.’”


2 comments: